Ewan McGregor földkörüli motoros útján már Alaszkában
2004. 07. 31
Ewan McGregort kemény fából faragták. Bár Földkörüli motoros útjának felénél elég megviselt az arca, de még bírja. Útjukat követő sorozatunk újabb részében Dzsingisz kán hazájában és a gulágok munkásai által épített Csontok útján haladnak barátjával.
Le a kalappal Ewan McGregor előtt! Ahogy arról már korábban beszámoltunk, a filmsztárok által övezett csillogáshoz szokott skót sztár nagy kalandra szánta el magát. Barátjával, Charley Boormannal világkörüli motoros túrára indultak. Nem éveket szánnak a Föld kelet-nyugati irányú megkerülésére, a sztárnak alig több, mint negyed éve van az utazgatásra, utána ismét forgatnia kell.
A Nagy Kör első, európai szakasza volt a bemelegítés, ekkor még jó utakon, civilizált kiszolgálóhelyek mentén haladtak. A kalandosabb szakasz Szlovákiától keletre kezdődött. Ukrajnában és Oroszországban főként a vámosok tették próbára az idegeiket, Kazahsztánban és Kirgizisztánban pedig az utak minősége volt olyan, hogy Ewanék sokszor azt kívánták, bárcsak feltalálták volna már Anakin sivatagi siklóját. Persze tudták, hogy a neheze még előttük van: Szibéria, a nagy mumus ott lebegett előttük a horizonton, de előbb még át kellett jutniuk Dzsingisz-kán egykori birodalmán. Mongóliában az első akadályt az jelentette, amikor az Acsit-tó partján egy mocsaras szakaszon kellett átjutniuk, és mindkét BMW motor, és az őket kísérő kameraman térdig süllyedt a sárban. Végül különösebb gond nélkül kimentették magukat és egy mongol család teherautóját. Továbbmentek, és ekkor egy domb tetején egy nomád lovassal futottak össze. A kommunikációs problémákat úgy hidalták át, hogy Ewan kölcsönadta a lovasnak a távcsövét, és elmutogatta új mongol barátjának, hogyan veheti ezzel szemügyre a környéket a dombtetőről. A lovasnak annyira megtetszett a szerkezet, hogy a skót sztár nekiadta. Azt nem tudjuk, hogy a derék mongolt azóta félistenként tisztelik-e a környékbeliek „sasszeme” miatt. A mongol-szibériai határ közelében a fő látványosságot az Uvsz-tó jelentette. Ez a nyugat-mongóliai tó ötször sósabb, mint az óceán. A védettsége és eldugottsága miatt időnként odalátogató kutatócsoportokon kívül csak nomádok élnek körülötte. McGregorék is egy nomád családdal töltötték az estét, akik még az egyik háziállat főtt heregolyóit is felajánlották a vendégeknek. Erről Ewanék azonban inkább lemondtak, főleg mivel ők is hallották, hogy Dzsingisz kán óta igen sokat romlott a mongol konyha színvonala.
Mongólia térképe leginkább egy lapostányér oldalnézeti rajzára hasonlít, utazóink pedig hosszában keltek át az országon, vagyis a „tányér egyik szélétől a másikig”. Bár néhány cég indít Mongóliába turistautakat kalandvágyó, nagypénzű nyugati turistáknak, a Ewanék által bejárt területen ritka látványosság a nyugati ember, főleg olyan böhömnagy BMW motorokon, mint amilyeneket McGregorék használtak. Nagy örömükre azonban, amikor bajba kerültek a rossz utak miatt, szinte a semmiből mindig előkerült egy nomád szívós, fürge, apró lován, aki segített rajtuk. Azért persze ezen a környéken is akadnak turistalátványosságok bőven, hiszen a terület dicső történelemmel bír. Ilyen volt például egy kanyon a Tschulut folyón, ami 4-es erősségű vadvizet rejt mélyén. A magyar vadvízesek nagy álma lenne Mongóliában megevezni egy vadvizet, Ewanék azonban csak a parton szemlélték a fehér habokat. Meglátogatták a mitikus Száz Ágú Fát, a nagy mongol birodalom fővárosának, Kharakhorumnak romjait a Selyemúton, és a 16. századi Erdene-Zuu kolostort, amelynek 108 sztúpája lenyűgöző látványt nyújt a mongol sztyeppén. A brit színészexpedíció tagjai audienciát kaptak a kolostort vezető lámától, aki mindössze 27 éves!
Ezek után a főváros, Ulánbátor felé vették az irányt, onnan pedig Szibéria felé. Június lévén a nagy hideggel nem kellett megküzdeniük, viszont a nagyfokú hóolvadás miatt mindent láp, és a megáradt folyók hordaléka borított. A szibériai szakasz elején még szerencséjük volt, mert érkezésükre pont elkészült a Csita és Habarovszk között épített grandiózus, 1000 km hosszú autópálya nagy része. Persze az áradás az autópályát sem kímélte, így többször át kellett gázolniuk a vízen, néha derékig állva a lápban. Az irány északkelet volt, Alaszka felé. Úgy számolták, hogy az út legfélelmetesebb része a Csontok Útja lesz, az a Jakutszktól Magadanig vezető 2000 km-es út, amit Sztálin gulágjainak kényszermunkásai építettek, és amiről azt tartják, minden megépített kilométer egy emberéletet követelt. Ewanék Khandygánál, a Léna folyónál csatlakoztak rá az útra, és tudták, hogy valahogyan le kell gyűrniük ezt a szakaszt.
|